Education of Eira

Min tolkning av hur man kan presentera innehållet i en portfolio. Ingår som examinationsform på lärarhögskolan i Stockholm.

2005-10-07

Föreläsning "miljö och etik"

Föreläsare

Denna föreläsning var den sista i en serie om tre föreläsningar, och jag väljer att redovisa dessa gemensamt eftersom det är lättare att få kontinuitet då.

Under dessa föreläsningar har olika perspektiv på begreppet "etik" och dess innebörd diskuterats och sedan knutits samman med det som står i skolplanen. Exempel på olika perpektiv är religiös och vetenskaplig etik, österländsk och västerländsk etik m fl. Konflikten som kan uppstå mellan dessa olika tolkningar var också något föreläsaren tog upp. När och var kan det vara acceptabelt att göra på ett visst sätt och när är det inte det? I vilka situationer skulle det kunna vara rätt att döda? Är det någonsin rätt att döda? Denna typ av frågor ställde föreläsaren till klassen och vi fick även vissa hemuppgifter som vi skulle fundera över.


Reflektioner

Att sammanfatta vad etik är kan tyckas enkelt vid första anblicken, men eftersom alla människor är så fundamentalt olika är det inte så lätt. Exempelvis kan man tycka att de flesta borde vara ense om att det är fel att döda andra människor, men det finns trots detta gott om exempel på att en del anser att det finns goda skäl att döda andra människor. Det kan till exempel vara för att de har en annan kultur, religion eller politisk uppfattning. Och många skulle nog anse att det är acceptabelt att döda som ett slutgiltigt försvar mot någon som utgör ett dödshot mot en själv eller ens familj. Men det finns också de som hellre dör själva än dödar någon annan. Detta kanske är att spetsa till frågan om etik, men jag anser att det på ett tydligt sätt illustrerar problematiken kring frågor som rör etik.

Det var också tydligt att det i klassen fanns många olika tankar och värderingar om "rätt" och "fel", "bra" och "dåligt" och debatten blev stundtals hätsk. Detta mer än något borde kunna leda till en tanke om hur svårt det kan vara att som lärare försöka möta och förstå - inte bara barnen - utan föräldrarna. Om vi i en så pass homogen klass kan ha så pass skilda uppfattningar om sådant som kanske av många anses som självklarheter såsom moral och etik, hur kan det då inte vara i en heterogen grupp i till exempel ett multikulturellt område?