Education of Eira

Min tolkning av hur man kan presentera innehållet i en portfolio. Ingår som examinationsform på lärarhögskolan i Stockholm.

2005-10-13

Föreläsning "Barndomens landskap"

Föreläsare Jill Westermark

Dagens föreläsing handlade om hur man har arbetat med och hur man kan arbeta med miljön på skolgården och använda skolgården som ett extra klassrum. Vikten av en god skolmiljö - både inomhus och utomhus - diskuterades. Att dessa tankar funnits i viss utsträckning och bland annat formulerats av till exempel Ellen Key var också något som Jill tog upp. Exempel på hur vissa eldsjälar arbetat med utvecklingen av detta på senare tid - både i Sverige och England - visades i form av en videofilm.

Reflektioner

Det verkar kanske som om föreläsningen inte innehöll så mycket, men det är inte riktigt sant. Däremot är innehållet svårt att återge eftersopm det till stor del syftade till att inspirera oss att arbeta mer med ämnet. Jag har själv kommit i kontakt med allt från helt asfalterade och "sterila" skolgårdar till inspirerande skolgårdar där barnen haft möjlighet till odling av olika växter. Det jag tyckt mig märka är att i sådana miljöer som Jill beskrev som goda är att de ger en annan möjlighet till ett andrum i skollivet. En möjlighet för både vuxna och barn att "komma bort" från vardagen och vetenskapen i klassrummet och istället uppleva med alla sinnen. Jag tror att idéerna om att flytta ut en del av undervisningen och vikten av en trevlig skolgårdsmiljö är något som kommer få större genomslag de kommande åren och ser själv fram emot att få arbeta - och kanske också vara med och skapa - en sådan miljö!