Education of Eira

Min tolkning av hur man kan presentera innehållet i en portfolio. Ingår som examinationsform på lärarhögskolan i Stockholm.

2005-09-06

Föreläsning "Hållbart samhälle - vattenresurser"

Föreläsare Anders Nordström

När vi kom till undervisningssalen hade Anders skrivit två frågor på tavlan:
1. Varifrån kommer ditt kranvatten?
2. Har man gjort något åt vattnet?

Dessa besvarades senare under föreläsningen.

Föreläsningens centrala tema var hur vi ska nå en hållbar samhällutveckling och samtidigt låta en växande befolkning få rent dricksvatten.

Vi fick information om hur vattnets kretslopp fungerar, hur vattenfrågan ser ut på ett globalt plan och varför, vad som gjorts/görs åt de problem som finns samt hur man numera delar in ansvarsområdena för vattenfrågor i avrinningsområden istället för t ex kommunvis. Information gavs även om de sk. "millenniemålen" som bl a omfattar beslut på att halvera fattigdomen i världen och att halvera antalet människor som inte har tillgång till rent dricksvatten dagligen. Anders berättade även om hur även en välmenad hjälpinstats kan få förödande konsekvenser om man inte anpassar sig efter de områdesspecifika egenskaperna (ex. avdunstning, bergarter, nederbördscykler, m.m.) utan enbart ser till vad som fungerar på andra håll i världen där förutsättningarna är annorlunda.
Slutligen bjöd han på några didaktiska/pedagogiska tips:

  • Att skriva en fråga eller uppgift på tavlan innan lektionen kan vara ett bra sätt att få klassen att komma till ro och t ex ta fram pennor och papper alt. sätta sig ner tyst och tänka.
  • OPTIMISM! Detta är en viktig egenskap hos en lärare eftersom det skapar en miljö för utveckling och lärande. Även om man är en svartsynt pessimist på fritiden ska man inte låta den inställningen komma in i klassrummet eftersom man då lätt kan ge eleverna en känsla av uppgivenhet som kan få dem att tänka att "det spelar ingen roll vad jag gör - allt är ju kört ändå" istället för att fundera på vad de skulle kunna göra för att bistå en positiv förändring.

Reflektioner

Jag har läst om jordens vattenresurser innan - både som en del i min tidigare utbildning i miljöteknik och som en del av min yrkesroll som miljöinformatör på Stockholm Vatten. Jag har även ett personligt intresse som gör att jag brinner särskilt för frågan om hur vi skulle kunna arbeta med och på lång sikt lösa problemet med den globala vattenförsörjningen innan det blivit överväldigande stort. Jag kände därför redan till en stor del av innehållet i föreläsningen, men tyckte att det var bra med en repetition av vissa delar. Det jag inte hade så stor kunskap om var en del av de praktiska problem som uppstått i samband med byggandet av brunnar i exempelvis Bangladesh, så jag tyckte det var mycket intressant att höra om det. Det är också intressant att kunna dra en parallell till det som diskuterades i den grupp jag satt med i under gårdagens litteraturseminarium - nämligen just att man måste tänka på att anpassa tekniken och de hjälpinsatser man gör eller de krav man ställer till den aktuella miljön. Det som fungerar i Sverige kanske inte fungerar i Uganda om man inte anpassar sig till miljön där. Det innebär att vad som är en bra princip här kan ha motsatt effekt någon annan stans - och tvärtom.

Anders Nordström hade ett mycket effektivt och intressant retoriskt grepp - nämligen att han med jämna mellanrum höjde rösten lite, kom med plötsliga utrop eller gjorde stora gester. Detta innebar att de flesta i klassen nog hoppade till åtminstone en gång under föreläsningen och hjälpte till att fokusera på vad som hände i klassrummet. Det är svårt att dagdrömma när någon i rummet plötsligt ropar till och gestikulerar vilt. Vissa skulle nog tycka att det var löjeväckande och /eller jobbigt med en föreläsare som ständigt gjorde på detta sätt, men det var ett mycket effektivt sätt att "väcka" eleverna när de började vandra i tankarna. Och det är säkert minst lika effektivt i en grupp med sexåringar som det var i en grupp med tjugosexåringar...

Mer läsning

Nordström A., "Jordens vattenresurser", Vattenvärnet, 2000

http://www.stockholmvatten.se